De Stichting Onderwijs Oncologische Gynaecologie (Stichting OOG) werd in 1993 opgericht vanuit de Werkgroep Cervix Uteri (WCU), een multidisciplinaire werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG), met als doel het opzetten van cursussen op het gebied van (premaligne) aandoeningen van cervix uteri, vagina en vulva: de "lower genital tract".

Docenten

Ter HarmselDr. Bram ter Harmsel is gynaecoloog met aandachtsgebied oncologie en pre maligniteiten van vulva, cervix en vagina. Hij is al jaren als docent verbonden aan de colposcopie en vulva pathologie cursus. Na jaren in het Reinier de Graaf gasthuis in Delft te hebben gewerkt als gynaecoloog met aandachtsgebied oncologie is hij nu oprichter/eigenaar van de Rooseveltkliniek in Leiden. Een ZBC met specifieke expertise op het gebied van vulva, cervix en vagina afwijkingen.

k. GaarenstroomDr. Katja Gaarenstroom is gynaecologisch oncoloog in het LUMC te Leiden. Zij heeft uitgebreide expertise in diagnostiek en behandeling van cervix en vagina afwijkingen. Zij is reeds geruime tijd docent van de colposcopie cursus.

nvog00045Dr. Ruud Bekkers is gynaecologisch oncoloog in het RadboudUMC en reeds geruime tijd als docent verbonden aan de colposcopie cursus. Zijn expertise richt zich met name op de etiologie van en screening op cervix- en vagina-afwijkingen, de rol van HPV daarin, alsook evidence based behandelopties.

IMG 2438Dr. Frank Smedts is patholoog en werkzaam in het RDGG te Delft. Hij is al jaren als docent verbonden aan de colposcopie cursus. Zijn expertise richt zich met name op de embryologie en anatomie van de vrouwelijke genitalia en heeft ook uitgebreide kennis op het gebied van cytologie en histologie van vaginale en cervix afwijkingen

Colette van HeesDr. van Hees is dermatoloog en werkzaam in het Erasmus MC in Rotterdam. Ze is sinds 1999 actief in de vulvapathologie. Na 13 jaar samen met Bram ter Harmsel een vulvapoli te hebben verzorgd in de Reinier de Graaf Groep doet zij dit nu samen met de gynaecologen in het Erasmus MC, waarbij simultaan een vulvapoli door een aios gynaecologie en een aios dermatologie loopt. Zij volgde in 2015 Tom Stoof op als docent van de cursus vulvapathologie.

nvog04260Dr. Marriet van Poelgeest is gynaecologisch oncoloog in het LUMC te Leiden. Ze is sinds een aantal jaren docent van de cursus vulvapathologie en is expert in de immunologische behandeling van vulva afwijkingen.

DoornewaardHKlinPasfoto 02 2013Dr. Heleen van Doornewaard is patholoog en al jaren docent bij de cursus vulvapathologie.  Zij is werkzaam in het pathologisch laboratorium in Apeldoorn met specifieke expertise in cervix-, vagina- en vulvapathologie.

Afbeelding1Dr. Marjo Ramakers is ruim 25 jaar werkzaam als arts/seksuoloog met uitgebreide ervaring in behandeling van vrouwen met vulvodynie, dyspareunie, vaginisme en bekkenbodemproblematiek. Naast patiëntenzorg op diverse locaties - eigen centrum Censere in Voorschoten, Rooseveltkliniek te Leiden en Proctoskliniek te Bithoven - is zij hoofdopleider van de Opleiding seksuologie te Utrecht. Ze schreef mee aan diverse richtlijnen en is medeauteur van het Handboek Seksuele gezondheid. In 2013 ontving zij de Hector Treub prijs vanwege haar maatschappelijke verdiensten op het gebied van de psychosomatische Obstetrie en Gynaecologie.

IMG 8846 Dr. Jacqueline Louwers werkt als gynaecoloog/ GOA in het Diakonessenhuis in Utrecht. In 2012 promoveerde zij op digitale colposcopie en biomarkers bij de detectie van (pre)maligne cervixafwijkingen. Zij heeft deelgenomen aan diverse grote HPV vaccinatie trials en is getraind als expert colposopist voor deze studies. Daarnaast spreekt zij regelmatig in binnen- en buitenland over digitale colposcopie technieken en zet zij haar expertise in voor bedrijven als Philips en DYSISmedical. Haar opleiding tot gynaecoloog doorliep zij in Cluster Amsterdam VUmc. Ook tijdens haar opleiding, welke zij in 2016 afrondde, is zij actief gebleven op het gebied van colposcopie, HPV en cervixafwijkingen. Sinds 2022 is zij voorzitter van de Werkgroep Cervix Uteri van de NVOG.

Sacha Neter: Office manager         Sacha